Friday, January 31, 2014

Cerite sakit gigi dan petua merawat gusi bengkak dari pakcik google

Dua sakit yang aku kerap sakit ialah sakit gigi ngan sakit perot. Oh itu sakit aku paling tak suke adelah sakit gigi. Sakit gigi sakit yang boleh sebabkan aku stress woo. Tu laaa, kecik-kecik aritu suke monteng dari gosok gigi, skang rasekan akibatnye.

Actually gusi aku bengkak sebab satu kejadian. Aritu sebelom datang cni jadik babysitter yang bejaya, aku memang tengah sakit gigi. Gigiku berlobang. ade 2 batang gigi aku perlu cabut. Aku da cabut 1batang. 1lagi aku tak sempat nak cabut. Selalu cabut dekat klinik kerajaan. Tak sakit dan murah ok. Dah tak sempat, mohla pegi klinik swasta.

Aku pegi la klinik swasta yang terdekat ngan umah aku, klinik nie baru je beroperasi. Pegi laa dengan yakinnye aku tak kan mengalami sakit gigi lagi. Da daftar boleh terus masuk sebab takde orang pon. Ak paling tak suke tang cucuk nak bius ok. Bile da bius, start la doktor tuu nak mancabut, sekali patah. Cuba lagi, tapi sakit wooooo...

Doktor tuuu da bius banyak kali, tarik punye tarik tetap sakit. Gusi aku bengkak sangat dah sebab bius banyak kali. Lastly, doktor tuuu serender sebab nampak aku ketakutan. Sakit kot. Aku dah nak menangis dah kot time tu. Aku keluar, die bagi ubat dan bagi aku free rawatan okeh. Mungkin sebab tak bejaya.

Sampai-sampai umah, ayah aku tegor, umi aku tegor, make air mate aku nie meleleh. Sakit gile ok. Aku memang stress ngan doktor tuuu knape tak leh nak cabut. Lagi satu aku xleh becakap ngan umi walid aku kalo tengah stress, kompem banjir. I is manja okeh. Dont know y. 

Dan sekarang gigi aku masih sakit, dan hari nie, gusi dah jadik bengkak. Aku nak tunggu balik kampung baru nak cabut yang tetinggal tuuu. Trauma ok nak cabut tempat laen. Memandangkan aku nie jauh di perantauan, aku malehlaa nak manja3 kol umi. kang banjir lagik. kahkahkah... make aku tanye la pakcik google ape petua nak merawat bengkak gusi.

Petua pertama: Merawat gusi bengkak dengan garam
Bancuh sedikit garam dengan air suam dan berkumur pada setiap hari. Boleh juga letakkan terus garam pada gusi bengkak dan biarkan seketika, kemudian kumur dengan air. 

Petua kedua: Merawat gusi bengkak dengan kunyit
Caranya ialah rendam kunyit hidup dan gambir dalam air panas yang mendidih. Biarkan beberapa ketika agar air rendaman tu menyejuk dengan sendiri. Bila dah agak suam-suam kuku tu berkumurlah dengan air rendaman tersebut sebanyak dua atau tiga kali sehari.

Aku baru nak try. Sakit-sakit gigi pon sempat lagii nak share. Bye!







No comments:

Post a Comment